Ce este “dreptul de a repara” și cum se poate schimba piața electronicelor

Dreptul de a repara este considerat o etapă esențială pentru planul UE de a atinge economia circulară până în 2050, din cadrul Pactului Verde european – un plan esențial pentru atingerea neutralității climatice până în 2050.

Legislația este o necesitate și nu mai poate fi amânată pentru că:

  • Un sondaj Eurobarometru arată că 77% dintre cetățenii UE ar prefera să repare un dispozitiv decât să cumpere unul nou.
  • Uzura este un alt obstacol în calea unei atitudini de consum mai durabile: anumite produse sunt proiectate să se strice după o anumită perioadă de timp sau folosire.
  • Produsele electronice sunt sursa de deșeuri cu creșterea cea mai rapidă în UE. În 2017, peste 3,5 milioane de tone au fost colectate și doar 40% reciclate.

Printre propunerile pe care Parlamentul European le solicită se numară:

  • Reparațiile să devină mai atractive pentru consumatori, fie prin bonusuri pentru repararea unui produs defectuos sau prin oferirea unui produs la schimb pe durata reparației
  • Obligarea producătorilor să ofere acces gratuit la informații privind reparația și întreținerea produselor și să garanteze actualizări gratuite de software pentru o perioadă minimă
  • Să se asigure că produsele sunt mai durabile, mai ușor de reparat și au în componență piese care pot fi demontate și înlocuite
  • Să se ofere informații mai cuprinzătoare consumatorilor cu privire la posibilitățile de reparare a produselor
  • Să se extindă perioada de garanție.

Perioada de garanție actuală este de doar 2 ani pentru majoritatea produselor, perioadă de timp în care consumatorul își poate repara produsul. Dar chiar și în această perioadă, producătorii uneori aleg opțiunea de a înlocui produsul, contribuind în mod inutil la deșeurile electronice.

Parlamentarii europeni aduc în discuție și dispozitivele digitale, care sunt de multe ori îngreunate de actualizările de software, făcând un dispozitiv funcțional imposibil de utilizat. Ei susțin că softurile ar trebui să fie disponibile pentru o perioadă minimă de timp, iar consumatorii ar trebui să fie pe deplin informați în momentul achiziției despre disponibilitatea actualizărilor.

Comisia a anunțat că va depune o propunere de modificare a Directivei privind vânzarea de bunuri și că ia în considerare o propunere legislativă separată privind dreptul la reparație, în trimestrul al treilea din 2022.

Statele membre și Comisia ar trebui, de asemenea, să dezvolte stimulente financiare pentru serviciile de reparații, astfel încât reparațiile să fie convenabile și atractive pentru consumatori. Conform cererii Comisiei pentru dovezi pentru o evaluare a impactului, publicată la 11 ianuarie 2022, inițiativa ar putea presupune modificări specifice ale Directivei privind vânzarea de bunuri și un nou drept de reparare, fie în cadrul directivei, fie într-un instrument separat. Scopul ar fi acela de a încuraja consumatorii să utilizeze produse mai mult timp prin repararea bunurilor defecte și prin achiziționarea mai multor bunuri second-hand și recondiționate. În prezent, Directiva privind vânzarea mărfurilor prevede repararea produselor în perioada de doi ani de garanție legală dacă se dovedesc a fi defecte, dar nu impune, de exemplu, producătorilor sau vânzătorilor să repare produsele odată ce garanția legală a expirat sau dacă produsele se defectează din motive care nu sunt acoperite de garanție (de exemplu, din cauza utilizării necorespunzătoare). Comisia intenționează să ia în considerare mai multe opțiuni ca parte a acestei inițiative, cu măsuri inclusiv extinderea garanției legale atât ca sferă, cât și ca durată; obligarea producătorilor sau vânzătorilor la repararea bunurilor dincolo de perioada de garanție legală; făcând reparația remediul preferat sau chiar limitarea alegerii consumatorilor de a înlocui un produs defect; și permițând vânzătorului să înlocuiască produsele defecte cu bunuri recondiționate și nu cu altele noi.

en_GB